søndag den 30. marts 2014

Chikken Tikka Masala

Jeg har egentlig længe gerne ville lave chikken tikka masala, men har tit bare tænkt på det som noget besværligt. Men selvfølgelig skal man kigge på opskrifter inden man kommer med sådan en udtalelse. Jeg har ikke kigget på mange, men en dag, da jeg stødte på en opskrift, besluttede jeg mig for at prøve den af. Det smager godt, men ikke lige som jeg havde forestillet mig - måske vil jeg prøve lidt flere udgaver. Denne opskrift er ikke dårlig og har også sine gode sider, helt sikkert et forsøg værd ;) Til at følge denne ret, lavede jeg nogle ganske enkle pandebrød.


Til 2 personer

Marinade til kyllingen(skal marinere i mindst 1 time og gerne natten over):
  • 250 g. kyllingebryst
  • 1 dl yoghurt
  • 1 fed hvidløg
  • 1 tsk. garam masala
  • 1 tsk. gurkemeje
  • 1 tsk. salt
  • 2 tsk. citronsaft
Til saucen:
  • 1 løg
  • 1 fed hvidløg
  • 1 lille dåse tomatpuré
  • 1 tsk. garam masala
  • 1 tsk. gurkemeje
  • 2 dl vand
  • 2 dl yoghurt
  • Olivenolie
  • Salt
Skær kyllingen ud i tern og hak hvidløget fint(eller brug evt. en hvidløgspresser). Bland alle ingredienserne sammen til en marinade og kom kyllingestykkerne heri. Stil det i køleskabet og lad det trække mindst en time og gerne natten over.
Når den har trukket kommes fyld og overskydende marinade i et ovnfast fad og steget i ovnen i 12-15 minutter ved 250 grader.
Nu skal sovsen laves og du starter med at hakke løg og hvidløg fint(igen kan man sagtens bruge en presser).
Steg dem i lidt olie sammen med garam masala. Tilsæt tomatpure, gurkemeje og vand og lad retten simre i nogle minutter. Kom nu kyllingen og marinaden - som har været i oven -  i og tilsæt yoghurt til man har den rette konsistens. Lad det varme godt igennem og smages til med salt.
Server med ris og hjemmebagte pandebrød - eller køb noget lækkert naan ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar