torsdag den 6. februar 2014

Wok ala Annemette

Jeg har før fået af vide at det her ikke er en rigtig wok-ret og jeg har heller ikke lavet det i en wok gryde, da jeg desværre ikke har plads til en i mit lille køkken. Ikke desto mindre så plejer min søster - som jeg har fået denne opskrift af - at lave den i en wok-gryde så derfor kalder vi den bare en wok alligevel ;) Desuden smager den virkelig godt. Det kan være lidt svært at beskrive smagen. For selvom man putter ananas saft i, så smager den ikke af ananas som sådan. Den smager sødt men ikke for sødt ;) Ellers indeholder retten kylling, gulerødder, broccoli, blomkål og babymajs.


Dette billede er i virkelig heden slet ikke særlig godt. Den viser slet ikke den lækre "sovs" der kommer med - og som er virkelig god.
Min søster gav mig en ca. opskrift og sagde det nok var til 2 personer - der er i hvert fald rigeligt!

Til 2-3 personer skal du bruge
- 2-300 g kylling filet i mundrette stykker
- ½ pose grøntsags-blanding med gulerødder, blomkål og broccoli
- 2-3 tomater i både
- 1 dåse babymajs
- 1 dåse ananas( i stykker) + saft
- lidt olie
- vand
- salt og peber

Nu har jeg jo så valgt at følge min søsters opskrift til punkt og prikke for at være sikker på at få den rigtige smag, men jeg er sikker på at man sagtens med fordel kan bruge friske grøntsager!

Kyllingen, som er skåret i små stykker brunes i en gryde - gerne en wok gryde. Tilsæt alle grøntsagerne og ananassen plus den saft der er med. Tilsæt vand ind til grøntsagerne er næsten dækket. Hvis i ser på mine billeder nedenfor har jeg puttet for meget vand i, så i skal putte lidt mindre i end jeg har gjort - jeg beklager jeg ikke lige fik målt hvor meget jeg kom i!
Når vandet er kommet i bringes det i kog og der skrues ned på middel. Retten simrer til "tomaterne er splattet ud" - som min søster så fint udtrykte det :) Hvis man nu alligevel skulle være kommet til at putte alt for meget vand i, kan retten sagtens jævnes med lidt Maizena eller hvad man nu har. Ellers smages retten til med salt og peber. Server med ris!



Jeg er altså vild med den der lidt søde smag - hvad synes i? 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar