mandag den 3. februar 2014

Stroganoff med hakket oksekød - med en rød næse

Så ramte sygdommen også mig - og så i min læseferie. I sidste uge lå jeg med feber, ondt i halsen, hoste, hovedpine og snotnæse. Ikke særlig optimalt når man skal læse til eksamen. Så jeg er kommet et stykke bagefter, men jeg tror det går alligevel.
Når man er sådan lidt halv-sløj trænger man til en dejlig ret og derfor så jeg det som en anledning til at prøve et ret jeg har haft liggende længe i gemmerne.
Alle der har prøvet at leve på SU, kontanthjælp eller lignende ved at nogen ting lige pludselig virker dyrere. Skært oksekød, bøffer og sådan, er meget dyrt. Derfor blev jeg ret glad da jeg faldt over denne opskrift, for jeg er vild med bøf stroganoff. Det her er jo så en udgave med hakket oksekød - lidt anderledes men stadig meget velsmagende.


Opskriften har jeg fundet hos En Verden af Smag, men i får den også lige her - måske med lidt ændringer.

Til 2 personer:
- 200 g. hakket oksekød
- lidt olie til stegning
- salt og peber
- 1 løg
- 200 g. champignon - og gerne flere!
- 2 tsk. paprika
- 1 spsk tomatpure
- 2,5 dl oksebouillon
- 2 fed hvidløg
- 3 spsk cremefraiche eller lignende
 - 1 tsk mel



Brun kødet i olien og krydr med salt og peber. Hak løg og skær champignon i skiver og steg det med kødet ind til champignonerne er faldet lidt sammen. Tilsæt nu paprika, tomatpure og bouillon og lad retten simre i et kvarters tid. Tag nu gryden af varmen og rør presset hvidløg og cremefraiche rørt med mel i.
Hvis man har meget overskud kan man jo lave en hjemmelavet kartoffelmos, men man kan også bare vælge den nemme udvej og bruge noget pulver. Den ægte vare er selvfølgelig bedst, men nogen gange orker man bare ikke.





Det er altså en lækker ret!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar