torsdag den 20. februar 2014

Kyllingedeller med kold kartoffelsalat

Min kæreste J er vild med kartoffelsalat! Så af den grund har jeg ikke turdet vove mig ud i at lave min egen af angst for at den ikke var som den skulle være ;-) Men nu fandt jeg lige en opskrift på nogle lækre kylligedeller/kugler som skal bages i oven og derfor måtte der jo være et godt tilbehør. Frikadeller passer godt med kartofler og sovs - men det passer altså også godt med en god kartoffelsalat.


Kyllingedellerne er en lidt alternativ måde at lave frikadeller på og indeholder både gulerødder, persille og sesamfrø  - men de smager nu altså meget godt alligevel. Opskriften er fundet her hos Livet i Rebelsig og har ligget alt for længe og ventet på at jeg skulle prøve den ;) Dog synes jeg slet ikke at mine kom til at ligne hendes - men det er nok min miniovn der gør det ...

Til 20 små eller 10 lidt større deller:
- 350 gram hakket kyllingekød
- 2 fintrevede gulerødder
- 2 spsk semamfrø
- 1 æg
- en stor håndfuld havregryn(måske lidt mindre end 1 dl)
- 1 spsk creme fraiche eller lignende
- 1 håndfuld frisk hakket persille
- lidt salt og peber

Bland alle ingredienserne godt så det bliver en lind fars. Form den med en ske til det ønskede antal frikadeller og læg dem på en bageplade med bagepapir. Et godt tip er at dyppe skeen i lidt lunken vand hver gang du skal forme en ny frikadelle. Bag dem i ovnen ved 215 grader i ca 15 minutter. Tag lige en enkelt ud og tjek om de er gennemstegte.



Opskriften på kartoffelsalat er en rigelig portion - men den er næsten bedre dagen efter til en hurtig frokost eller restemad :)

- 750 gram kogte kolde kartofler i passende stykker
- ½ revet løg - eller et lille
- 2 dl. creme fraiche
- 1 dl mayonnaise (gerne en god en)
- 1 tsk dijonsennep
- ½ tsk karry
- salt og peber
- evt frisk hakket purløg og tomater i skiver til pynt

De kartofler jeg brugte var nogle små nogen med skræl som jeg bare rensede, skar ud i stykker og kogte dem til de var tilpas. De skal gerne lidt faste i det.
Bland ellers alle ingredienserne sammen og smag til med krydderierne så den passer til dig. Hold evt. lidt igen med sennep hvis du ikke ved om det lige er dig.



Nyd! ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar