mandag den 13. maj 2013

Svenske chokoladesmåkager

Ja, så er der jo gået et stykke tid siden jeg sidst har skrevet noget, men det er altså fordi at jeg siden i onsdags ikke har været hjemme. Jeg har været på Årsmøde hele weekenden og havde i dagene op til, travlt med at forberede mig, blandt andet med disse kager.
De svenske chokoladebrød er jo meget populære, også i blogverdenen, men de er altså også gode og var også populære blandt de unge mennesker på Årsmødet.
Jeg fandt opskriften hos Arla, hvor der står til 100 stk. Men jeg tror altså det er nogle små 100 stk, for jeg fik kun 55. Det kunne også være mine der er meget store :)

Ingredienser:

  • 300 g. hvedemel
  • 1 tsk. bagepulver
  • 200. g sukker
  • 1 tsk. vaniliesukker
  • 2 spsk. kakao
  • 200 g. koldt smør
  • 1 æg
Alle de tørre ingredienser blandes i en skål. Smør skæres i mindre tern og smuldr det ud i melet, så der ikke længere er klumper af smør. Dejen samles med ægget og stilles på køl i 30 min., gerne med husholdningsfilm henover. 




Efter de 30 minutter skal dejen deles i 6 dele som rulles ud(ca 30 cm.) og trykkes flade så de er ca. 4 cm. Stængerne lægges på en beklædt bageplade og bages ved 175 grader i ca. 10 minutter. Det er meningen at stængerne er bløde når de er færdigbagte. Skær straks stængerne i skrå stykker i den størrelse som du vil have dem og lad dem køle af på en rist.
Jeg valgte bare at lave dem neutrale men man kan også pensle med æg og drysse perlesukker og/eller mandler på inden bagning. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar