onsdag den 17. april 2013

Grove morgenboller

Det er altid godt med en dejlig bolle om morgenen en gang i mellem. Og jeg kan godt lide når der også er lidt fylde i dem. Jeg søgte lidt rundt på nettet, men jeg synes ikke rigtigt at jeg kunne finde nogle boller som var lige som jeg ville have dem, ikke for hvide men heller ikke for grove.
Så jeg tænkte ved mig selv: "jamen hvis ingen har hvad jeg vil have, så må jeg jo bare opfinde nogen boller!".
Jeg er godt klar over at der sikkert er nogle boller derude som er lavet på den måde som jeg har gjort - men de må i så fald være godt gemt, for jeg brugte lang tid på at lede!


De er jo på ingen måde super perfekte, men jeg synes faktisk der kom et ret godt resultat ud af det og Joachim kan også lide dem - og så er det jo godkendt :) Af denne portion fik jeg kun 9 boller, men næste gang vil jeg bage lidt flere og fylde fryseren op, de kan nemlig sagtens puttes i fryseren!

Du skal bruge:
Til 9 boller - fryseegnede

  • 25 g. gær
  • 1 dl. vand
  • 1 dl. mælk
  • 1 spsk. olie
  • 2 tsk. honning
  • 50 g. havregryn
  • 100 g. groft rugmel
  • 150 g. hvedemel
Rør gæren ud i det lunkne vand og tilsæt mælk og olie. Tilsæt havregryn og groft rugmel og rør det sammen. Hæld nu hvedemelet i lidt efter lidt og ælt til det har den rette konsistens - dejen skal klistre lidt, men ikke klistre fast til fingrene.
Stil dejen til hævning et lunt sted i 30 minutter.
Når dejen er hævet færdigt rulles dejen til 9 boller som hæver i yderligere 15 minutter.
Hvis man vil pensles bollerne inden de bages.
Bollerne bages i en forvarmet ovn på 200 grader i 15-20 minutter til de er gyldne.

Som sagt er de ikke perfekte endnu, jeg kommer nok til at eksperimentere lidt med dem. Jeg holder jeg opdateret! ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar