søndag den 21. april 2013

Grissini

I sommers(2012) var Joachim og jeg med mine forældre i Italien. Jeg E-L-S-K-E-R, elsker bare Italien. Varmen, stemningen, sproget og ikke mindst maden. Udover de mange lækre pizzaer og andet godt vi satte tænderne i dernede fik vi altså også gnasket en del grissini i os - de der sprøde brødstænger som man næsten altid spiser sig mætte i, mens man venter på sin mad, på en eller anden hyggelig restaurant. Så da jeg faldt over en opskrift så tænkte jeg at den måtte jeg da prøve for at se om det var bedre.


De duftede som grissini og de smagte også som grissini! Jeg synes ofte at det er både sjovere og bedre når man laver tingene selv, og grissini er bestemt ikke en undtagelse. Dog synes jeg at man sagtens bare kan købe dem selv - der er ikke den store forskel, udover at det er mere besværligt at lave dem selv. Det tager lang tid fordi æltningen er langsom og de holdt sig ikke sprøde i særligt lang tid. Men hvis man har mod på at prøve så synes jeg da man skal gøre det, man skal bare være opmærksom på at de skal spises samme dag!

Ingredienser
ca. 16 stk.

  • 25 g. gær
  • 1 dl. lunken vand
  • 1 tsk. salt
  • 1 knsp. sukker
  • 1 spsk olie(helst olivenolie, men jeg brugte bare solsikke)
  • 225 g. hvedemel
Opløs gæren i vandet og tilsæt salt, sukker og olie. Bland herefter to tredjedele af melet i til dejen har samlet sig. Tag dejen ud af skålen og ælt den på bordet imens du tilsætter dejen lidt efter lidt.

Her var det at jeg synes det blev lidt hårdt og også lidt svært. Man skal bare ælte og ælte. Og hvis man som mig tit bager brød, så ved man at man ikke må komme for meget mel i, dejen skal helst klistre en lille smule stadigvæk - hvilket ikke er tilfældet her! Man skal nemlig blive ved at tilsætte dig og tilsidesætte sit eget behov for at stoppe. Og det tager lang tid - føles det som - for det er hårdt at ælte.

Nå! Men når alt melet er brugt føles dejen meget glat og elastisk.
Tag klumper af dejen på størrelse med en valnød og tril dem til små tynde pølser (ca. 1 cm). Jeg duppede altså mine fingre med lidt vand, så er det nemmere at trille dejen.
Læg pølserne på en bageplade med bagepapir og lad dem hæve i 15 min.


Bag grissinierne i 15 minutter ved 200 grader. Vend dem halvvejs så de bliver bagt på begge sider.

Vi spiste dem som fredagshygge med noget avokado dip - det var rigtig lækkert!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar