fredag den 19. april 2013

Burgerboller med grahamsmel

Uhm... Burger er bare så lækkert! Men en gang i mellem vil man gerne lave dem derhjemme frem for at købe de snaskede nede i grill'en!
Herhjemme er vi vilde med de kyllinge-burgere man kan købe i føtex(sikkert og andre steder), men jeg var ved at blive lidt træt af de tørre boller man køber så jeg ville hellere lave mine egne - så kunne der også komme lidt "grovt" i :)


Jeg lavede kun 5 styk da det var første gang, men næste gang vil jeg helt klart lave flere og så putte dem i fryseren. Her er hvad du skal bruge til 5 stk:

  • 25 g. gær
  • 1,5 dl. lunkent vand
  • ½ tsk. salt
  • ½ spsk. olie
  • 50 g. grahamsmel (vil gerne eksperimentere med mere næste gang)
  • 225 g. hvedemel
  • evt. et æg til pensling og sesamfrø
Start med at røre gæren ud i det lunkne vand. Tilsæt salt og olie. Rør melet i lidt efter lidt og ælt dejen godt.
Form 5 flade boller, ca. 1 cm høje. Lad dem hæve et lunt sted med et viskestykke over i en halv time.



Når dejen har hævet kan man pensle med æg og drysse med sesamfrø - men det kan også udelades!
Bollerne bages ved 200 grader i ca. 12 minutter i midten af ovnen.


Og så er det jo bare at fylde dem med gode sager....

I denne burger er der:

  • Ketchup
  • kyllingeburger
  • ost
  • agurk
  • salat 
  • mayonnaise   
Men man kan jo putte i hvad man har lyst til :)

Her til sidst vil jeg bare lige dele et billede med jer af noget jeg så mens jeg lavede disse boller
En  lille Mariehøne havde forvildet sig ind af vores åbne vindue og sat sig på noget af vores opvask. Jeg tager det som et tegn på at sommeren er på vej - selvom de sidste par dages regn- og blæsevejr ikke tyder på sommer!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar