søndag den 31. marts 2013

Påske og brunsviger

 

I denne påskeferie er vi taget over til Joachims forældre. Det er altid dejligt at være på ferie, så skal man ikke selv stå for alt madlavningen og oprydning og det bedste: de har en opvaskemaskine! ;)
Det er virkelig hyggeligt og vi har både besøgt mere familie, gået ture, spillet spil og spist søde sager - kage, vafler og is!

Først denne lækre tærte, med æblegrød og chokolade, som min svigermor havde bagt - nam nam siger jeg bare! Men senere samme dag bagte Joachim og jeg en lækker brunsviger.




Vi besluttede at lave en lille kage(se billede nedenfor for str.), men for min skyld kunne der godt have været meget mere - også af remoncen! Mængderne herneden for kan godt virke mærkelige, men det er altså fordi vi bare dividerede mængderne for at lave mindre.

Dej:
  • 1,25 dl. vand
  • 25 g. gær
  • 25 g. sukker
  • 200. gram hvedemel
  • 25 g. margarine 
Remonce:

  • 37,5 g. margarine
  • 125 g. brun farin
  • 0,5 spsk. sirup
  • 0,13 spsk. (et lille skvæt) mælk
  • 0,25 tsk. stød kanel 
Gæren røres ud i det lunkne vand og resten af ingredienserne blandes i (margarinen skal enten være smeltet eller flydende). Dejen æltes til den er samlet og glat og fordeles jævnt i en bradepande.
Til remoncen smeltes margarinen i en gryde og røres sammen med farin, sirup, mælk og kanel, stadig over varmen.
Prik dybe huller i dejen og fordel remoncen hen over.


Kagen sættes i en kold ovn og bages ved 200 grader i 20 minutter(10-20 min. længere alt hvis kagen laves større).
Som sagt kunne jeg godt have tænkt mig at der var mere "snask" på kagen så den blev endnu mere "mumset"!

God Påske Til Alle!!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar