onsdag den 27. marts 2013

Lækkert franskbrød

Min kæreste spiser stort set altid brød til morgenmad, og jeg selv en gang i mellem, så selvfølgelig bager jeg noget til ham. Men nu er vi begge to ved at blive lidt trætte at det der helt hvide brød som er tørt dagen efter, så jeg gik på jagt efter en nyt og mere spændende opskrift, og jeg fandt en. Dog ændrede jeg lidt i den da jeg ikke helt havde de rigtige ingredienser som i den oprindelige opskrift - men resultatet er rigtig lækkert!


Det tager selvfølgelig lidt længere tid end det helt almindelige hvide brød, men det er tilgengæld meget mere lækkert og holder sig frisk længere. Desuden er det jo også lidt sundere, hvilket jo aldrig er helt skidt ;) Opskriften her er til 1 brød(se billede længere nede).

  • 12,5 g. gær
  • 3 dl. vand
  • 1. dl. havregryn
  • 1 tsk. salt
  • 1 spsk. olie
  • 1 tsk. honning
  • 2 dl. groft rugmel 
  • 3,5 dl. hvedemel (eller ind til dejen "føles rigtig)
Opløs gæren i det fingervarme vand. Tilsæt salt, honning, olie og havregryn. Derefter tilsættes melet og dejen æltes indtil den er smidig og ensformig. Dejen skal nu hæve i 45 min og herefter formes den(jeg puttede den i brødform, men jeg tænker at man sagtens kan bage den uden). Brødet hæver nu i yderligere 20. min og bages herefter i nederste rille i 20 min. ved 200 grader.


Og så er de simpelthen bare at nyde det - det er endnu mere lækkert når det er nybagt!
Næste gang tror jeg at jeg vil prøve at lave fifty-fifty med melet, så jeg kan få lidt flere fibre ind i min kæreste fra morgenstunden ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar